Powered by Wikiloc

CURSA | GTTAP VUELTA AL ANETO

El dia 22 de Juliol de 2023 es va celebrar a Benasque la X edició de la “Vuelta al Aneto”. Una cursa de muntanya tant tècnica com bonica que rodeja el massís de Maladeta, coronat pel 2n pic més alt de la Península Ibèrica, l’Aneto (3.404m). El recorregut comprèn 8,8 km de pista, 24,2 km de corriol i 15,9 km fora d camí. El punt més alt de la cursa és el Coll de Salenques (2.808m) i el més emblemàtic la pujada (Ball de Barrancs) al mateix coll, caracteritzada pel caos de grans blocs de pedra que la formen.

Sortida prevista a les 7 del matí des de la vila de Benasque. El temps acompanya ja que no fa calor ni fred i així seguirà la resta del dia. Em posiciono en quarta fila; nervis i respecte m'invaeixen. Fa 8 anys que no faig tants kms i menys en aquest tipus de terreny. Objectiu: acabar la cursa i a ser possible en un temps per sota de 8h 15'. Hauria de ser possible, però ja se sap que pot passar de tot. Sortim depressa i em posiciono en el grup dels 25 primers corredors deixant distància amb els de davant. Abans d'arribar al Camping Aneto ja s'han format 3 mini grups; em mantinc trotant en el 3r.

Passat el Camping agafem la pista del GR11; trobem gent amb les típiques motxilles de hiking i m'arriben records de quan fa quasi un any vaig fer part d'aquell recorregut. Agafem un corriol i noto que em falta espai; decideixo avançar uns quants corredors per trobar el meu ritme. Després d'un tros de pista i un petit tram d'asfalt arribem a Baños de Benasque. Aquí agafem un corriol, comencem a trepitjar les primeres pedres i després d'uns 300m per asfalt arribem a Llanos del Hospital. Es produeix algún avançament i retorn de posició. Aprofito aquest pla per menjar una mica; des d'aquí només queda passar pel Plan de Están, La Besurta i pujar al primer avituallament, el refugi de La Renclusa.

A La Renclusa m'aturo poc; el temps necessari per beure aigua i omplir els flasks amb aigua i els sobres d'isotònic que porto. Crec que aquí avanço alguns corredors. Encaro la pujada al coll l'Anclusa amb força; em trobo bé. Un cop a dalt toca baixar, i allà perdo pistonada. Em passa un "gat" saltant de pedra en pedra i no el torno a veure més (de gran vull ser com ell!). Faig la baixada molt tècnica amb més precaució de la que inclús la meva mare voldria. Arribo finalment a El Plan Alto d’Aiguallut que permet trotar una mica abans d'afrontar el Ball de Barrancs. Després d'haver coronat el Coll de Salenques entenc lo de "Ball" amb "B": aquelles pedres tenen vida! Mai havia patit tant en una pujada; no sé si va ser l'altura, el sucre o que no m'aguantava els pets, però buscar el camí i seguir pujant mentre intentava mantenir l'equilibri va ser tot un repte. En aquesta pujada perdo un parell de posicions i no puc fer res més que donar-los l'enhorabona! 🙂

Arribo al Coll de Salenques per afrontar la baixada i... bingo! Davant només hi ha blocs de pedra (si estàs llegint això i ets una de les persones capaç de córrer allà, si us plau, contacta'm i hi anem junts per una masterclass). Baixo com puc, de nou amb tota la precaució possible i començo a preocupar-me pel rellotge; no estic gaudint. Deixem la Vall de Salenques, arribem a l'Estany Cap de la Vall i passem un punt de control amb l'única congesta que xafem durant la cursa. D'allà anem en busca del descens cap a la Collada dels Estanyets i des d'allà continuem per una variant del GR11 per veure, i finalment arribar, al segon avituallament: el refugi de Cap Llauset. Aquest tram des de Coll de Salenques fins a Cap Llauset el faig pràcticament caminant i per un instant penso en retirar-me però ràpidament descarto aquesta opció. Penso aleshores en aturar-me i esperar una altra persona que també fa la cursa per arribar junts a meta. També ho descarto: hem acordat fer cadascú la seva cursa al seu ritme i amb els recursos propis. Al final només cal recordar-me perquè estic allà: per gaudir i per intentar arribar a meta. Cal acceptar la situació, oblidar-se del temps objectiu i trobar solucions. Just a 100 metres del refugi m'atrapen 2 corredors.

Un cop al refugi m'ho agafo en calma. Els dic als altres 2 corredors que marxin sense mi. M'hidrato bé, menjo i omplo els flasks amb aigua i isotònic. Decideixo descansar fins que recuperi la calma que m'agrada sentir quan corro. Arriben i marxen un altre parell de corredors. Passats uns 10 minuts des de l'arribada al refugi decideixo sortir amb calma per afrontar la pujada al Coll de Ballibierna. Una pujada que conec d'haver-la fet l'estiu anterior; curta però intensa. M'ho agafo amb filosofia, anar fent, xino-xano. Ja arribant al coll trobo una participant de la Gran Trail Aneto (100km) que sembla no trobar-se gaire bé. Porta unes 13h de ruta i el personal de l'organització de la cursa l'està assisstint.

Inicio la baixada des del Coll de Ballibierna inicialment entre blocs de pedra seguint les marques del GR11. El terreny és altre cop tècnic i just abans d'arribar al Ibón Bajo de Vallibierna m'adono que fa una estona que no veig marques. Miro el GPS i veig que m'he desviat uns quants metres del track. Cal remontar una petita pujada per tornar al corriol que em portarà fins al Refugio de Pescadores. La baixada és cada cop menys tècnica, sent l'última part una pista corrible (tant corrible que em foto de lloros en entrebancar-me amb una pedra ;)). Abans d'arribar trobo altres participants de la Gran Trail Aneto i aconsegueixo atrapar un participant de la Vuelta que m'ha passat mentre era a Cap Llauset.

Em prenc l'avituallament de nou amb calma. Deixo de prendre suplements per centrar-me en una bona hidratació i una alimentació a base de fruita i menjar sòlid. Estant a l'avituallament arriba el corredor que he aconseguit avançar a l'últim tram de baixada i a la poca estona altres 3 corredors. Un d'aquests 3 crec que no para (el veuré de lluny a la pujada a Estibafreda), i surto un pèl abans dels altres dos. A un minut de l'avituallament m'aturo; de nou no veig les marques. Arriba la parella i m'indiquen que cal seguir a l'esquerra. Vaig un pèl cansat així és que em mantinc, per poca estona, a roda seva. Decideixo posar-me davant i buscar el meu ritme; afrontem una pujada quasi vertical sense camí evident (per allà no hi pujen ni les cabres) i començo a obrir una mica de distància. A partir d'aquest punt trobem cada cop més corredors de la Gran Trail Aneto (100km). Segueixo pujant al meu ritme i em pregunto (a bones hores) si treure els bastons. Sí, els he portat tota l'estona a la motxilla i fins ara no els he fet servir... (no m'insulteu). Arribats a aquest punt, crec que ja no val la pena treure'ls. Corono Estibafreda i m'aturo de nou a l'avituallament per menjar i hidratar-me. Al cap d'aproximadament 1 i 2 mintus respectivament arriben la parella de corredors. Un d'ells es diu Sergio, i després de parlar una estona amb els voluntaris de l'avituallament decidim sortir junts cap avall.

Correm junts per poca estona 🙂 Als 20 segons de sortir li dic que avanci, que vaig just de cames i que m'esperi amb un bona b...eguda. A poca estona arriba l'altre corredor i li dic el mateix. Els vaig seguint amb la vista i veig com mica en mica obren forat. Enlloc d'enfonsar-me respiro i somric; començo a visualitzar l'arribada a meta. Si no passa res en els pròxims 12km seré a Benasque i hauré assolit un gran objectiu personal. Vaig baixant i a mesura que passen els metres noto que em trobo bé. Després d'una primera part més alpina on el vent bufa bastant agafo un corriol per endinsar-me dins el bosc. El terreny presenta moltes arrels però alhora un sòl tou que després de tanta roca s'agraeix poder xafar. Els arbres ens protegeixen del sol. Es pot córrer. Augmento una mica el ritme i les cames responen. Atrapo de nou al Sergio i em quedo darrera seu. Tot i que he retallat metres no tinc intenció de passar-lo. Queda poc i prefereixo si ell també ho voldrà arribar junts a meta. Sortim del corriol i agafem una pista forestal. Comencem a parlar quan... bingo! De nou em foto de lloros!!! Amunt que no ha sigut res. Sentim el riu a prop, el Camping Aneto per on hem passat quasi unes 8 hores abans no pot estar lluny.

Arribem al Camping junts i seguim parlant: ens expliquem d'on venim, com ha anat la cursa, millor tram, objectius... ja ho sabeu! Si voleu conèixer gent nova, participar a una cursa de trail pot ser una bona opció 😉 Uns 5 minuts després d'haver passat el Camping sento que les cames demanen aire i li dic al Sergio que vagi tirant; el veig fresc i crec que pot anar més depressa però decideix quedar-se. Després d'uns anys d'haver fet aquell tram amb el meu germà (en aquella ocasió carregats amb la motxilla de hiking) la sensació tornar a ser la mateixa: els últims 4 kms es fan eterns!!! Entrem al poble. Hi ha gent per tot arreu, un ambient increïble. Encarem l'última rampa abans de passar l'arc d'arribada, li demano que passi primer i... objectiu aconseguit! Alcem els braços, ens abracem. El trail té aquestes coses: en la majoria dels casos el repte és amb un mateix i qui hi ha al costat pot ser més un acompanyat que un rival. Deixo endarrera 55kms d'il·lusió, paciència, esforç, patiment, paisatges increïbles, 5 milions de pedres xafades, superació i felicitat que espero recordar per molt de temps.

Gràcies per haver arribat fins aquí. Si et planteges fer aquesta cursa i vols més informació no dubtis en contactar-me. D’igual forma, si ets una d’aquelles persones que baixa com un gat en aquest tipus de terreny i vols compartir una masterclass, estaré encantat de conèixer-te ;).

Salut!
Un Peaker que vol seguir gaudint del viatge.

Sponsors
Bon menjar amb vistes a la muntanya i al Turbón!
Botiga mítica amb material de muntanya i snow!

Els continguts presents en aquesta pàgina són només idees i font d’inspiració per a qui vol realitzar activitats a l’aire lliure. Cadascú és responsable d’escollir activitats d’acord al seu nivell d’experiència i capacitats, així com de portar el material necessari, de consultar la informació meteorològica abans de realitzar l’activat i de qualsevol altra acció enfocada a reduir el risc de qualsevol tipus d’imprevist. Utopeak en cap cas recomana l’ús d’un determinat material ni respondrà a cap tipus d’imprevist viscut abans, durant o després de la realització de l’activitat present en aquesta pàgina ni de cap altra present en una de les pàgines de la web o altres mitjans de comunicació utilitzats. Aquesta i altres pàgines de la web poden incloure links pels quals com a associats d’Amazon Utopeak guanya amb les compres que compleixen els requisits de pagament sense comportar cap cost per l’usuari que llegeix o fa ús dels continguts d’Utopeak.

Desplaça cap amunt

Aquest espai està reservat als membres de la Comunitat Utopeak. T'animem a formar-ne part fen-te soci d'Utopeak!